Dag 2: Cancun - Chichen Itza - Merida

30 maart 2013 - Mérida, Mexico

Het was gelukt om met zonsopgang op te staan (we hebben echt wel een jetlag!) en om half 7 zaten we al in de auto. We waren te vroeg om te ontbijten in het hotel maar we kwamen een wallmart tegen die net open ging en daar hebben we een niet zo'n heel smakelijk ontbijtje kunnen kopen, maarja een reiziger moet wat.

We hebben op aanraden van Kras de tolweg naar Chichen-Itza genomen, zo kon Martijn een beetje wennen aan rijden in Mexico en kwamen we zo vroeg mogelijk op de site aan. De wegen zijn trouwens uitstekend hier, en het was heel rustig op de weg.

Nadat we de tol betaald hadden riep een mannetje ons om te stoppen, hij had voor ons een gratis kaart van Chichen-Itza en een heel mooi verhaal dat je bij de gewone ingang uren moet wachten om binnen te komen... Het was dus beter om de ingang van Mayaland te nemen (jawel Maya, we wisten dat je blauw bloed had maar een heel land! All Hail Queen Maya ;)), alleen was het parkeren daar wel 15 dollar duurder en konden we naderhand mooi meteen gaan lunchen.... Mooi verhaal maar we hebben lekker niet naar m geluisterd, en gelukkig maar want het was helemaal niet druk.

We waren heel blij dat t gelukt was om redelijk op tijd in Chichen-Itza aan te komen, want we konden wel zien dat het later veeeeeeel drukker zou worden. Langs de kant van het pad werden een heleboel marktkraampjes opgezet (net koninginnedag) maar de verkopers waren daar gelukkig te druk mee bezig om ons lastig te vallen met verkooppraatjes. En dat sta je in een keer voor El Castillo oftewel de Piramide van Kulkulkan, heel indrukwekkend, denk dat jullie er allemaal zelf maar even naar toe moeten gaan want het is moeilijk uit te leggen :) Het terrein is groter dan we hadden verwacht en we zijn een rondje om te piramide gaan lopen (net als in Egypte). Daarna bij het ballcourt gaan kijken en toen bij de cenote. Das een gat in de grond met water erin en de Maya's offerden daar mensen als de goden niet in hun nopjes waren. Heel raar idee dat daar zoveel mensen om het leven zijn gekomen ...

Ondertussen is het 35 graden geworden ofzo en hebben we het best zwaar, vooral voor FI, maar met veel kleine stops is het nog net te doen, uiteindelijk hebben we alles gezien wat er te zien was en zitten we voor de topdrukte weer in de auto.

Volgende stop Merida, een klein stadje met zo'n 750.000 inwoners ;) Martijn durfde makkelijk aan om binnendoor te gaan ipv over de tolweg en dat was een stuk leuker. Bij elk dorpje moesten we wel goed uitkijken voor de topes, hele nare verkeersdrempels, het liefst in de schaduw van een boom. Heel leuk om te zien hoe de mensen hier leven.

Vroeg ingechecked in het hotel om Merida onveilig te maken. Ons hotel ligt zo'n kilometer van het centrum maar onderweg kwamen we een leuk parkje tegen en daar hebben we met de plaatselijke bevolking zitten internetten want hier hebben ze gewoon gratis wifi in het park!!! Daarna een rondje gelopen door het centrum van Merida en op een terrasje gezeten.

Merida is schitterend, hele mooie pleinen en bomvol koloniale architectuur. Het was lekker druk want de Mexicanen hebben nu paasvakantie en het was feest in de binnenstad. Alle kerken waren open voor de mis maar de sfeer was heel gemoedelijk, helemaal niet stijf zoals in Nederland, we zijn ook gewoon naar binnen gegaan.Na het vieze ontbijt en de rest van de dag op crackers geleefd te hebben, hadden we onwijze honger. Heel leuk restaurant gevonden, Pancho's, super malse biefstukken en... strawberry margarita's!!! Daarna nog een rondje centrum en een biertje op t terras maar toen waren we allebei zo moe! Terug naar het hotel gelopen, en als een blok in slaap gevallen.

Stay tuned for the further adventures of Tijn & FI

1. Sjouk:
    31 maart 2013
    Wauw wat een belevenis weer. Best spannend allemaal. En dan nog een kerk bezoeken???!! Ik val zowat van mijn stoel en rodger vroeg zich af of de kerk niet instortte met zulke atheisten,haha.
    Maarreh de vakantie klinkt er goed! Vanavond drinken wij er eentje op jullie.
    Mooie foto van de auto trouwens ;)
    Maak we voldoende foto's en filmpjes he?
    Tot t volgende reisverhaal!
    Dikke kus van ons!
  2. Sascha en Maya:
    31 maart 2013
    Ze hebben jullie toch wel een koninklijk onthaal gegeven? :)

Zo te lezen gaat het voorspoedig, mooie foto's ook die jullie ons al laten zien, we hopen dat we daar nog veel meer van mogen zien als jullie weer eenmaal thuis zijn. Ook fijn dat jullie daar een goede biefstuk kunnen krijgen en heerlijke cocktails. Deze vakantie heeft in ieder geval een zeer goed begin, we hopen dat jullie hele reis zo blijft gaan. Wij proosten vanuit het koude nederland op een superreis voor jullie en proost op nog meer mooie reisverslagen, knuffels
  3. Bram en Linda:
    31 maart 2013
    Hoi Martijn en Effi, fijn dat het allemaal zo goed gaat. Het ziet er wat lieflijker uit dan Bangladesh.
    Lekker temperatuurtje en mooie foto's. Veel plezier en welterusten.
    Komen jullie nog andere nederlanders tegen die dezelfde route rijden?
    Liefs Bram en Linda
  4. Irene:
    31 maart 2013
    Wat een luxe om mee te mogen genieten van de mooie foto's, ook die van de auto, haha. Merida by night, ik zie jullie er zitten, ook het verhaal van de biefstuk en cocktails klonk me als muziek in de horen. xxxxxx
  5. Yolanda:
    Hallo lieverds,
    Erg leuk om met jullie mee te lezen met wat jullie allemaal meemaken. Fijn dat het allemaal zo voorspoedig gaat. En dat het zo leuk is, geniet er nog lekker van en ben weer benieuwd naar het volgende verhaal. Dikke knuf voor jullie, xxxxx
  6. Sonja:
    31 maart 2013
    Hoi lieve schatten, dank jullie wel voor het uitgebreide verhaal, ontzettend leuk al jullie belevenissen o.a. op deze manier mee te maken! Prachtige auto! Dank voor de foto's, die overigens weer heel mooi zijn! Genieten jullie maar daar, want hier mis je niets, zeker niet het weer! Tot het volgende avontuur, knuf!
  7. Ine en Henk:
    Hi jonge lui,

Kon ik maar even bij je zijn!
    Wat een geweldig land. Dank jullie wel voor het verslag en de
    mooie foto's.
    Ben nieuwsgierig naar het volgende verhaal. Ik hoop dat je
    straks een dagje rust hebt want het lijkt me wel vermoeiend.
    Hou je taai en een dikke kus.
    Henk en Ine.
  8. Rob en Noek:
    1 april 2013
    Op naar de volgende strawberry margarita's!!!!
  9. Ge en wil:
    1 april 2013
    leuk om zo op de hoogte te blyven van jullie reis gr.uit leiden