Dag 5: Campeche - Villahermosa

2 april 2013 - Villahermosa, Mexico

Vanmorgen redelijk vroeg vertrokken vanuit Campeche, alles ging goed totdat we bij Champoton aankwamen. Er was een politie/militaire controle en we moesten stoppen, een agent vroeg Martijn om zijn rijbewijs en daarna om nog meer autopapieren, we begrepen niet zo goed wat hij bedoelde want meer papieren hebben we niet die bij de auto horen. In het handschoenenvakje zat nog een geplastificeerd formuliertje en dat  was wat die bedoelde zei hij....  Naderhand zijn we tot de conclusie gekomen dat dit het kentekenbewijs is maar op dat moment hadden we eigenlijk geen idee. Die vent keek er even naar en zag meteen dat er een infraction was... namelijk er stond 2012 op in plaats van 2013, en dat kost blijkbaar 2000 pesos. We hadden al gelezen dat je nooit geld aan een agent moet geven maar wat je dan wel moet doen staat er nergens bij... We hebben gevraagd of we het verhuurbedrijf mochten bellen maar dat mocht niet, toen hebben we allebei heel moeilijk zitten kijken en gezegd dat we papieren uit de kofferbak wilden halen. We moesten aan de kant van de weg parkeren en toen kwam de agent zeggen dat we voor 1000 pesos zo door konden rijden.

Boekje van Kras erbij gepakt waarin we hadden gelezen over corrupte agenten maar daar stond alleen maar in dat je om een multa moet vragen, een bekeuring. Dat geprobeerd maar die man begreep ons ineens helemaal niet meer, ondertussen was de prijs wel gedaald naar 800 pesos. Gelukkig zag Martijn een kans om zijn rijbewijs terug te pakken en toen hebben we samen maar besloten om die vent 400 pesos te geven. We wilden zo snel mogelijk uit de situatie, 2 militairen met machinegeweren maakten ons ook wel een beetje zenuwachtig... Hij nam t gelukkig aan en we konden weer verder.

Dit geintje heeft de dag voor ons wel redelijk verpest, hoop dat die stikt in die 25 euro, dat geld kan ons niet zoveel schelen. Heel naar om mee te maken dat mensen zo slecht kunnen zijn. Die man wist donders goed dat wij wisten dat die ons aan het belazeren was, zonder schaamte misbruik maken van zijn positie. Heel eng als je bang moet zijn voor de mensen die horen te zorgen voor de veiligheid...

De route naar Villahermosa was wel heel mooi, een heel groot deel langs de kust en het landschap word steeds heuvelachtiger en groener. Villahermosa zelf is een grote stad en de omgeving van ons hotel zag er niet zo heel aantrekkelijk uit toen we aankwamen. Maar rond etenstijd toch maar besloten om het erop te wagen om een restaurantje dat goed aangeschreven stond op tripadvisor te zoeken.

Gelukkig maar want dat maakte weer een hoop goed. Blijkbaar ligt ons hotel vlakbij een heel gezellig plein, helemaal niet eng. De mensen in het restaurant waren heel aardig en het eten was nog lekker ook! Vertrouwen in de mensheid is weer een beetje terug :)

Morgen een lange tocht door de bergen dus nu lekker slapen!

Laterrrrr

P.S. Dankjulliewel voor alle lieve berichtjes, onwijs leuk dat jullie alllemaal meelev(z)en xxxxxx

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sjouk:
    3 april 2013
    jees wat een verhaal! en wat eng ook!!! ik vraag me af wat enger/ spannender was: de krokodil of de agent. gelukkig is t goed afgelopen en zijn jullie weer heelhuids op weg.veel plezier met de rit door de bergen
  2. Yolanda:
    Hoi lieverds,
    Zeker schandalig als mensen misbruik maken van hun positie, maar wel dapper van jullie dat jullie zover hebben afgedongen. Hoop dat dit nog een keer gebeurt. Slaap lekker en veel plezier in de bergen. Ben weer nieuwsgierig naar het verhaal. Dikke kus
  3. Karin en Quinten:
    3 april 2013
    Wat stoer zo'n reisblog! We wisten niet (totdat Q belde ;-) ) van jullie reis...
    Ik ga je blogs in de gaten houden!
    Veilige, corruptvrije, mooie en gezellige trip toegewenst!!!!
    X
  4. Femke:
    3 april 2013
    Wat eng zeg! Mafkezen. Gelukkig maakt goed eten en gezelligheid alles weer goed ;-)

XX
  5. Cindy:
    3 april 2013
    je hebt dat geld toch wel ff door je bilspleet gehaald he.. el puta madre!!! wat een klootzakken zeg.. nou ik hoop dat je vanaf nu alleen maar lieve mensjes op je reis krijgt.. dit snel vergeten en weer volop genieten van alle mooie dingen! muchos besos y abrazos, hermosa y hermosooooo.. chauu amigooooo's
  6. Sonja:
    3 april 2013
    Hoi lieverds, dat was schrikken, griezelig, ontzettend gemeen op deze manier geld af te dwingen met het wetboek in de hand, zo corrupt. Heel goed dat jullie rustig zijn gebleven en het zo opgelost hebben. Het is triest mensen, waarvan je verwacht dat ze je veiligheid waarborgen, dit uithalen en dan is je vertrouwen in de mensheid even zoek.
    Je kunt ook geen grote mond geven want je weet niet wat je kunt verwachten van ze. Maar het eten en de rest maakte het weer goed. Je kunt trots op jezelf zijn. Geniet van de rit door de bergen, heel veel plezier en het allerbeste, het beste met de gezondheid, hier alles O.K. dikke knuf voor jullie!!!
  7. Ine en Henk:
    Ave, Effi en Martijn!
    In jullie verhaal met plaatjes lezen we dat je in een aards paradijs met hobbels bent beland. Het indiaanse eten is er, begrijpen we, sinds de Maya's niet veranderd. Gelukkig zit er nu en dan een koningsmaaltje tussen. Aan het bier kunnen ze niet veel verprutsen zolang het in glas en onder een kroonkurk zit
    Wat hebben jullie die akelige agent goed en met beperkte schade weten te omzeilen. Een keer is te veel maar daar moet het dan ook maar bij blijven.
    De historische gebouwen zijn alleszins indrukwekkend en de hete zon is een redelijk alternatief voor 0 graden en oostenwind hier.
    Geniet er van, kijk uit voor slangen en bon voyage!
    Henk en Ine
  8. Irene:
    3 april 2013
    So dan, das echt niet leuk, zo'n agent. Knap dat jullie toch uiteindelijk de prijs konden laten zakken, wat een hufter!! Gelukkig daarna genieten van het eten en hoop dat jullie heeeeeeeeeeerlijk hebben geslapen. Kus
  9. Chester:
    Haaaai,

T is soms de omgekeerde wereld. Weet je nog dat we beroofd waren in t hotel in Panama en dat toen de hele landmacht in ons hotel stond om de 'boeven' te pakken?
    Maar mooi klote wel!

Ondanks dat...Vind t ontezettend leuk om te lezen en ben ontzettend blij voor jullie!!!!

Geniet ervan!

Smakkerdesmak!!!!
  10. Sabine:
    3 april 2013
    Omg ! Wat een minne hond die agent ! Trots op jullie ! Je niet gek laten maken. Hoop wel dat het hier bij blijft en dat jullie niet meer van zulke nare mensen op jullie pad tegen komen. Prachtige foto's zeg , ontzettend mooi daar :) kus