Dag 3 en 4: Merida-Celestun-Uxmal-Campeche

1 april 2013 - Campeche, Mexico

Dag 3

Na een ontbijtje in het hotel rustig aan naar Celestun gereden. Celestun is een klein vissersdorpje dat vooral bekend is om de mooie stranden en het omringende natuur gebied. Toen we het dorpje binnen reden was het druk en zag het er nogal armoedig uit, de tomtom wist de weg ook niet meer maar gelukkig vonden we al snel de Golf van Mexico waar Effi ook meteen even der tenen in heeft gestoken. Al snel aan het strand een hele moderne strandtent gevonden en daar de lokale lunch geprobeerd, not our cup of tea... Inktvis, garnalen en krab in citroensapje en vooral veel koriander, mjammie. Het was wel heel vers en voor sommige mensen vast een traktatie, we zijn wel trots op onszelf dat we het geprobeerd hebben, gelukkig krijg je overal gratis nachos bij :)

Na de verse octopus op goed geluk door de kleine straatjes gereden terug naar de aanlegplaats van de huurbootjes om een tocht te maken door het natuurgebied.
Daar aangekomen bleek dat je alleen voor zo'n 100 euro een boot kon huren, beetje aan de dure kant voor anderhalf uur. Gelukkig stond er een jongen uit Mexico City die goed Engels sprak en die wel wilde delen. Hij was samen met zijn vrouw en dochtertje en nog 3 anderen, hele aardige mensen en dat scheelde weer een paar Coronas!
Boottocht was onwijs gaaf, de boot ging lekker hard, zeer aangenaam op het heetst van de dag. We hadden wel een klein beetje pech want 1 van de grootste attracties van Celestun zijn de flamingo's die daar nog in het wild voorkomen. De dag ervoor waren er nog onwijs veel maar de vogel was gevlogen en we hebben er toch wel een stuk of 15 gezien, maarja beter iets dan niets.
Na de flamingos zijn we door een mangrovebos gevaren en dat was echt magisch, we hebben t geprobeerd te filmen maar komt denk ik niet echt over... Toen aangelegd bij het mangrovebos, daar kon je een stukje lopen over een levengevaarlijke steiger en even zwemmen. We hadden wel gehoord dat er in het gebied alligators leven maar die hadden we nog niet gezien.... totdat Tijn ging zwemmen. Tijn merkte ineens dat iedereen zijn kant op keek en dacht nog dat zijn haar raar zat, het ging niet om hem, op 5 meter afstand lag een kleine middenklasse alligator, volgens onze kapitein helemaal niet gevaarlijk... tja, hij zou maar trek hebben in een stukje wit vlees!
Al met al was Celestun een zeer geslaagde expeditie.
Terug naar Merida gereden en daar heel vies gegeten in een heel romantisch restaurant en nog een paar biertjes gedronken en weer doodop naar bed.

Dag 4
Een dag vol Maya's! Half 7 opgestaan en om 7 uur stipt aan het ontbijt, eindelijk een paar Nederlanders gespot want we hebben het idee dat er op het moment geen andere Nederlandsers deze route aan het volgen zijn.
Na het ontbijt in de auto gestapt en tegen Merida vaarwel gezegd, next stop Uxmal (Oosh-mal).
In Merida was het best druk op de weg maar de rest van de route naar Uxmal was heel rustig. Toen we aankwamen om 9.00 stonden er maar een paar auto's, we waren 1  van de eersten en dat maakte de ervaring heel bijzonder, we voelden ons net Indiana Jones en Dora the Explorer :) Dit was nog veel indrukwekkender dan Chichen-Itza, we werden er allebei stil van, echt een onwijze ervaring. Wel heel warm en vermoeiend, allebei helemaal gesloopt!!!
Paar kilometer vanaf Uxmal begint de Puuc-route, dit is een gebied waar het stikt van ruines, we waren vol goede moed begonnen met ruine 1, Kabah, stuk kleiner dan Uxmal maar ook weer heel mooi, maar ondertussen was het zo onwijs heet geworden en waren we zo moe dat we besloten hebben om daarna alleen nog de grootste ruine te bezoeken, de laatste en de mooiste op de route, Labna. Zie foto's :)
Na een lange reis waarbij je het landschap steeds meer ziet veranderen (ook door berm branden) zijn we aangekomen in een heuvelachtig Campeche. De eerste kennismaking met Campeche was niet zo goed, we gingen voor de reis van morgen alvast tanken en de pompbedienden probeerden ons bijna het dubbele te laten betalen, zo'n 30 euro teveel! Martijn zijn Spaans is op z'n liefst gezegd slecht maar in Frans verstaan ze hem blijkbaar ook als die boos wordt, die scam was mooi mislukt!!! Hotel is ook niet helemaal wat we verdiend hadden na zo'n lange dag maar wel midden in het centrum. Nu zitten we lekker op een terrasje Sols te drinken dus alles is weer goed.
Morgen lange reisdag langs de kust naar Villahermosa, wij nemen er nog een paar, to be continued..

1. Yolanda:
    2 april 2013
    Weer een hoop bijzondere ervaringen.
    Geniet van je nietjes, voor zo slaapse en op naar het volgende avontuur. Dikke knuffel, xxxxx
  2. Hanneke:
    2 april 2013
    Wat een avonturen, het klinkt allemaal geweldig! Behalve het eten dan ;-)
  3. Sabine:
    2 april 2013
    Het eerste wat ik doe als ik wakker word is jullie verhaal lezen :) Echt vet spannend ! Lijkt wel een Indiana Jones tocht. Arie op safari haha geweldig ! Beetje jammer dat het eten goor is maar verder lijkt het me super vet daar ! Have fun xxxxx
  4. Sjouk:
    2 april 2013
    Wauw! Wat klinkt dit fantastisch! Ik neem aan dat jullie "le croc" ook achter hebben gelaten ;)
    Krokodil smaakt trouwens best lekker dus weet wat je te doen staat als je er nog een ziet,hihi
    Nou Dora en Diego we zijn erg benieuwd nasr jullie volgende avontuur!
  5. Ine en Henk:
    Wat indrukwekkend allemaal!
    Als ik deze vier dagen mee had moeten maken, had je
    me nu op kunnen vegen. Stoer van jullie.
    Jammer dat het eten zo smerig was.
    Hebben ze in Mexico geen kippen die Paaseieren leggen?
    Hou een lekker gekookt eitje maar tegoed voor straks als
    jullie weer terug zijn.
    Eet maar lekker veel fruit, veel vitamientjes, is goed voor je.
    Op naar de volgende spannende onderneming.
    Heel veel liefs van Henk en mij.
  6. Rob en Noek:
    2 april 2013
    Het was toch zwemmen met dolfijnen i.p.v alligators!!! Brr, wat eng, maar het staat wel leuk op je avonturenlijstje... Ben nu al benieuwd naar de volgende spannende verhalen. Heel veel liefs Rob en Noek xx
  7. Sonja:
    2 april 2013
    Hoi Hoi wereldreizigers, geweldige avonturen beleven jullie! Martijn dat beest vond je krullen erg mooi denk ik, die was helemaal jaloers en lag te loeren, maar ik zie het voor me, dan kun je beter met dolfijnen zwemmen zoals ik gedaan heb, die zijn wat lieflijker! Jullie zien fantastische dingen, heerlijk om het thuis op deze manier mee te maken en de foto's zijn weer fantastisch. Het had misschien iets minder warm gemogen?? Martijn goed boos worden dat helpt, ze zijn er op uit om de toeristen flink af te zetten....Leuk is dat als je het landschap zo duidelijk ziet veranderen! Geniet er volop van en wees voorzichtig! Big Hug!
  8. Sascha en Maya:
    2 april 2013
    Passen jullie een beetje op met al die wilde dieren. Je kunt ze niet allemaal aaien.
    CU Later......
  9. Bram en Linda:
    2 april 2013
    Hé crocodile Dundy, je komt toch wel aan 1 stuk weer terug? Prachtige foto's. Pas goed op elkaar! Mooi avontuur. Goede reis morgen. Hasta la Vista!
  10. Irene:
    3 april 2013
    Jammie, inktvis!! En van de krokodil, echt eng, hij zag er erg hongerig uit, voor zover ik weet hoe dat eruit ziet, haha. Heb inmiddels de kaart van Mexico erbij en rij in gedachten met jullie mee. Wat een super ervaring!!! Ga snel de volgende dag(en) lezen. xxxx