Dag 9 Palenque

7 april 2013 - Palenque, Mexico

De voedselvergiftiging was nog niet helemaal weg dus na de Sol een doodgestraalde hamburger van de Burger King gegeten en vroeg naar bed gegaan. Vonden we niet heel erg want de volgende dag wilden we vroeg opstaan om naar de ruines van Palenque te gaan.
Dat was gelukt, om half 9 waren we er en het was gelukkig nog niet zo druk en niet zo warm.
Als je de "site" opkomt zie je meteen de piramides en het paleis, heel indrukwekkend maar ook heel toeristisch, het gras is netjes gemaaid en langs de aangelegde paden is het net een rommelmarkt. We hadden eigenlijk wel wat meer verwacht van deze mysterieuze ruines in de jungle. We hadden gelezen dat er rondom het centrale gebied nog veel ruines in de jungle zijn ontdekt maar dat deze nog niet zo goed opgegraven zijn, daar zijn we naar op zoek gegaan en dit leek er meer op! Eerst waren er nog een paar andere toeristen maar die gingen na een tijdje weg en er volgenden geen nieuwe, we voelden ons weer net Dora en Diego! Overwoekerde ruines, de geluiden van de jungle, echt heel gaaf. Er vielen al de hele tijd dingen naar beneden en na goed turen zagen we hoog in de boomtoppen een groep spidermonkeys, Effi waande zich weer even in Panama, onze dag kon niet meer stuk! Toen we terug liepen bleek het gebied waar we vandaan kwamen afgezet te zijn met een stuk touw (was er eerst echt niet), vandaar de rust, we hebben geluk gehad :)
Verder het pad door het natuurgebied genomen en de bordjes uitgang gevolgd, we vonden al dat we zoveel aan het dalen waren en toen we bij de uitgang kwamen bleek het ook niet de uitgang te zijn waar wij hadden geparkeerd. Jammer genoeg moesten we toen al die trappen die we net af waren gekomen ook weer opklimmen. Heeeeeeel vermoeiend maar met vaak uitrusten, de goede uitgang gelukkig gevonden.
Na de jungle-expeditie vonden we dat we wel een middagje aan het zwembad hadden verdiend en we kunnen natuurlijk ook niet als melkflessen aankomen in Cancun, bij Effi zit de originele lak er nog op! ;) Lekker geluierd en 's avonds gaan eten in Palenque, alweer vroeg naar bed (de wonderen zijn de wereld nog niet uit) want voor de volgende dag staat de langste tocht van de reis op het programma, 480 km naar Chetumal.

1. Sjouk:
    8 april 2013
    naar mijn idee wordt jullie reis steeds mooier en indrukwekkender!
  2. Sonja:
    8 april 2013
    Hoi Hoi lieve Effi en Martijn, wederom veel beleefd en zeer vermoeiend, dat viel even tegen dat je weer terug moest voor de auto. Het lijkt mij heel indrukwekkend, schitterend om te zien en leuke foto's van jullie.
    Dikke kus en goede reis verder, lekker genieten saampies!!!
  3. Irene:
    9 april 2013
    Dat zal vreselijk afzien zijn geweest, de hele klim weer terug, gelukkig vonden jullie de auto en kunnen jullie de langste tocht met een gerust hart gaan aanvaarden. Het zwembad zag er ook heerlijk uit, mooie omgeving om rust in te lassen. Veel kussen van mij en ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal